Verzuim vind in alle lagen en bij alle bedrijven plaats. In veel gevallen is dit verzuim terecht, er zijn helaas ook gevallen waarin dat niet terecht is. De kans is aanwezig dat je als werkgever niet alle meldingen persoonlijk door krijgt, zeker als er meerdere medewerkers in dienst zijn, kan het zijn dat dergelijke telefoontjes door een collega beantwoord worden. Als dit vaak zo is, kan het zijn dat de drempel om ziek te melden lager wordt, daar zit je als werkgever natuurlijk niet op te wachten! Elke dag ziekte kost al gauw € 250,00 (en dan is de vervanging nog niet eens geregeld….).

Verzuim, en onnodig verzuim zeker, willen we voorkomen. Dit kan op verschillende manieren. Je kunt als werkgever direct in de auto stappen en naar je zieke collega toe gaan. Als er echt iets aan de hand is, is dit natuurlijk prima. Voor een griepje is het wellicht overbodig en natuurlijk te kostbaar!

Een andere manier kan zijn om de bedrijfsarts of de “casemanager” van de arbodienst telefonisch contact op te laten nemen met de medewerker en die te laten vragen wat er aan de hand is. De arbodienst zal er dan niet voor schromen om direct een rekening te sturen. Dit is natuurlijk wel al goedkoper en zeker sneller dan zelf in de auto te stappen… Een dergelijk telefoontje hoeft echter niet door de bedrijfsarts of de casemanager gepleegd te worden, je kan het ook zelf doen. Dan kost het je alleen een paar minuten van je tijd.

Door zelf te bellen bereik je op verschillende manieren dat de medewerker zich niet voor elk “wissewasje” ziek meld:

  • Je toont als leidinggevende/directeur interesse in je collega, als de medewerker echt ziek is voelt hij zich waarschijnlijk gesteund door de persoonlijke interesse;
  • Door goede vragen te stellen wordt het voor medewerker lastiger om “de kater van het weekend” als echt ziek aan te geven.

Alles leuk en aardig, maar welke vragen stel je dan om zonder vervelend over te komen (en rekening te houden met de privacy) wel te weten krijgt wat er aan de hand is?

Gebruik zo’n 7 tot 10 van de vragen uit de onderstaande lijst om meer te weten te komen over de ziekmelding. Als de medewerker echt ziek is, vertelt hij of zij meestal graag wat er gebeurt is en waarom. Bij een kleinigheidje hoor je wellicht al snel een “uhh” en zal de medewerker een volgende keer wellicht minder snel geneigd zijn om zich ziek te melden.

Download hier een handige Checklist om onnodig verzuim te voorkomen

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment