Recent is de Arbeidsomstandighedenwet gewijzigd vanuit het Ministerie van SZW. En daar heeft u als ondernemer/organisatie rekening mee te houden!

Het doel van de wetswijziging is om duurzame inzetbaarheid van de medewerkers te verhogen en beroepsziekten te voorkomen. Een van de manieren hoe hieraan invulling gegeven wordt is, door de bedrijfsarts als adviseur op te laten treden.

De vraag is echter of dit in de praktijk zo gaat werken…

Veruit de meeste bedrijfsartsen zijn medisch opgeleid en daarmee natuurlijk heel goed in staat om ziektebeelden te herkennen en benoemen. Op medisch gebied kan de bedrijfsarts natuurlijk een prima advies geven, echter wanneer het gaat om technische of organisatorische aspecten, zal het voor een aantal bedrijfsartsen toch een uitdaging kunnen worden om een deugdelijk advies uit te brengen. Daarnaast zijn de werkzaamheden van bedrijfsartsen voornamelijk gericht op een individu en niet zo zeer op een groep. De vraag is dus maar hoe goed deze wetswijziging gaat werken. En bovengenoemd advies moet ook nog eens deugdelijk zijn, de werkgever is verplicht om dit advies op te volgen. Wanneer hij dit niet doet, mag/moet de bedrijfsarts dit melden aan Inspectie SZW. De bedrijfsarts wordt hiermee dus ook nog eens politieagent!!!

Wat werkt dan wel?? Dat de bedrijfsarts dichter bij het werk komt is goed denk ik, belangrijk is dan wel dat er voldoende overleg plaats vindt tussen de betrokken partijen. De belangen kunnen soms zeer tegenstrijdig zijn. OR kijkt veelal voornamelijk vanuit de medewerkerswens, de directie natuurlijk vanuit een budget en visie, terwijl de bedrijfsarts voornamelijk naar de gezondheid kijkt (ik zie geregeld wederzijds onbegrip in dit soort situaties). Door een vierde “partij” (bijvoorbeeld een Veiligheidskundige) aan tafel te hebben die in staat is om vanuit verschillende oogpunten naar een knelpunt te kijken kunnen de aandachtspunten gebundeld worden en bestaat de mogelijkheid voor overleg en wederzijds begrip. Wanneer dit begrip er is, liggen er vaak meerdere wegen open om problemen op te lossen.

Conclusie: We zullen het samen moeten doen!

Alleen maar beren op de weg? Nee, zeker niet!

Belangrijke wijziging is ook dat de medewerker een veel duidelijk recht krijgt om de bedrijfsarts te consulteren voor gezondheidskundige vraagstukken. Dit recht gaat zover dat de medewerker op elk moment een dergelijk consult aan mag vragen (ongeacht zijn of haar werktijden). Dat de medewerker dit recht heeft, betekend echter in mijn ogen niet dat hier volop gebruik van gemaakt moet worden. “Zomaar” naar de bedrijfsarts kan bij de werkgever natuurlijk wel in verkeerde aarde vallen

Conclusie: we zullen het samen moeten doen!!

Nog verder geïnteresseerd in de wijziging in de Arbeidsomstandighedenwet die ingaat op 1 juli 2017?

Bijgaand in een overzichtelijke PDF de wijzigingen in een notendop of bekijk hier de volledige tekst.

 

Wilt u dat wij daarbij ondersteunen of zoekt u extern advies? Wij helpen u daar graag bij!

 

 

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment